Tuesday, October 20, 2009

Talam suji




Hari ini begitu menyenangkan.. Kali pertama mempunyai blog sendiri. Sangat seronok dan begitu mengujakan. Mendapat inspirasi utk buat blog sendiri apabila setiap hari membuka blog mamafami @blogspot dan juga http://hanieliza@fotopages.. Byk ilmu yang boleh di kongsi .Ilmu dapat pahala pun dapat. Ramai orang yang tidak ingin berkongsi ilmu. Tapi sebenarnya makin banyak ilmu yang kita kongsi lebih banyak faedah. Prinsip saya ialah tiada rahsia dalam ilmu masakan. Apa sahaja yang saya ketahui saya akan kongsi dengan kawan - kawan dan sesiapa saja.


Resepi yang pertama saya masukkan didalam blog saya ialah Talam suji.. Saya dan keluarga sangat menyukainya..http://hanieliza/@fotopages




Talam suji

Bahan - bahan

Lapisan bawah

1 1/2 cawan tepung suji
1 cawan gula
2 biji telur- dipukul
4 cawan santan cair
Sedikit pewarna kuning

Lapisan atas

4 cawan santan pekat
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung kastad
1 cawan gula merah
2 sudu kecil coklat emulco

Cara membuatnya:

Lapisan bawah

  1. masukkan semua bahan lapis bawah dalam periuk dan kacau atas api hingga agak pekat
  2. masukkan dalam loyang dan kukus 15 - 20 minit

Lapisan atas

  1. Campurkan semua sekali bahan tersebut. Masak sekejap
  2. Tuang atas lapisan bawah.
  3. Kukus lagi selama 20 minit




No comments:

Post a Comment